Hовини

Виставка картин відомої української художниці Юлії Скрипки «Матриця буття» є однією із великої кількості оригінальних серій. У ній розкривається складність і багатовимірність внутрішнього світу сучасної людини, тяглість пам’яті, де народження символів відбувається з поєднання індивідуального досвіду та енергії архетипів. А відтак презентація містить інтенцію збереження найціннішого та найбільш значущого у житті людини.

Художниця вдається до древньої техніки левкасу, символічно поєднуючи мирське буття з істинно сакральною роботою. Левкас — в іконописі назва грунту: крейдяний, розмішаний на тваринному або риб’ячому клеї з додаванням лляної олії. Грунт наноситься декількома живописними шарами, які осягаються у власній прозорості. Паволока, що клеїться на дошку, несподівано розкриває зображення через тактильні виміри візуального сприйняття, широкий діапазон об’ємів і фактур. На рівні змісту це дозволяє художниці звернутися до крихкого світу пам’яті, її перервним ландшафтам, до межі між віддаленими у часі спогадами та сновидіннями, відтворити особливу онтологію межових образів, що перебувають в особливому магічному просторі.

На картинах Юлії Скрипки бачимо живі будинки дитинства, таємничі вулички, архаїчні дерева, пожовклі фотографії…: образи, укорінені, з одного боку, у колективній пам’яті, а з іншого — цілком конкретні, адресні. Вони незримо пов’язані певним спогадом, який втримав найголовніше — сутність, дозволяючи усьому зайвому піти в забуття. Можливо тому в цих образах прозирає буттєва краса світу, сакральність повсякденності, вони є іконографічними не лише за технікою виконання, а й за змістом.

У роботах, які було створено вже під час повномасштабного вторгнення, раптом бачимо мертві будинки — пусті зіниці багатоповерхівок після обстрілів («Примус до миру», 2022 р.). Тема війни втручається у символічний простір картин, розкривається у нових наративах («Біженці», 2022 р.). Звертаючись до реалій війни, художниця виражає екзистенційні переживання втрати коріння конкретною людиною, зміни у тілесності та світовідчутті в цілому.

Брама для обраних. Левкас, олія, вітражні фарби, кулькова ручка. 2022

 На багатьох картинах серії «Матриця буття» можна розгледіти Єдинорога. Цей образ містить таємницю до кінця не розгаданого древнього символу, що складається з елементів різних тварин. Тендітна дівчина з білим Єдинорогом — символ чистоти і доброчесності, лише поряд з нею він може бути лагідним і ніжним, проявитися як вища сила буття. Єдиноріг прозирає у картинах Юлії Скрипки як дар, адже усе інше — етапи, кроки на шляху до стану просвітлення, у якому народжується істина. Через подібні образи-ключі ми дивимось на всі картини серії як на історію, що розгортає майже алхімічний процес трансформації Душі, насамперед — через тілесність, природне начало. Картини Юлії Скрипки поступово занурюють у себе на кшталт сновидіння-видіння-спогаду, змушують побачити речі та зв’язки між ними інакше, відкрити в особистому та інтимному універсальне, загальнолюдське.  

Глядач, який звик до поверхневих ефектів сучасних медіа, тут розкриває для себе роботу споглядання як певне зусилля до здобуття сенсів, до відкриття не-оче-видного в оче-видному світі.

Твори художниці повертають відчуття справжньої інтимності спогаду, яка здавалося б давно втрачена у сучасній естетиці презентизму.

Проєкт «Образ думки» триває.