Загальний блок
Спеціальність:014 Середня освіта (Історія), 032 Історія та археологія
- Культурні досягнення цивілізацій Стародавнього Сходу.
 - Особливості варново-кастової системи Стародавньої Індії.
 - Завоювання О. Македонського: основні етапи, наслідки та історичне значення.
 - Причини кризи та падіння Західної Римської імперії.
 - Основні риси феодалізму в країнах Західної Європи.
 - Великі географічні відкриття та їх наслідки.
 - Гуманізм і реформація в Німеччині.
 - Особливості «класичного періоду» в історії середньовічного Китаю (618-907 рр.).
 - Утворення та розвиток Османської держави (XIV-XVI ст.).
 - Спроби реформ в Османській імперії в кінці (XVIІІ–ХІХ ст.).
 - Національно-визвольні рухи народів Азії на початку ХХ ст.
 - Економічний розвиток Японії після Другої світової війни.
 - Політичний і економічний розвиток КНР в 1949–2015 рр.
 - Деколонізаційні процеси в Азії та Африці після Другої світової війни.
 - Країни Західної Європи після Другої світової війни.
 - США і Канада після Другої світової війни.
 - Особливості економічного і соціального розвитку країн Західної Європи і Північної Америки (1924-1939 рр.)
 - Державні діячі Московської держави та Російської Імперії у XVIІ– XVIІІ ст. (Іван ІV Грозний, Петро І, Катерина ІІ).
 - Столипінська аграрна реформа: передумови, хід та наслідки.
 - Французька революція кінця XVIІІ ст.: причини, основні періоди, наслідки.
 - Революції 1848–1849 рр. в Європі.
 - Громадянська війна в США 1861–1865 рр. Реконструкція (1865–1877 рр.).
 - Версальсько-Вашингтонська система її суть і характер.
 - Друга світова війна: причини, характер основні періоди та наслідки.
 - Міжнародні відносини після Другої світової війни (1945- поч. XXI ст.)
 - Виникнення і розвиток ранньофеодальних держав Центральної та Південно-Східної Європи (VII-XII ст.)
 - Східна криза (1875-1878 рр.) і утворення слов’янських держав на Балканах.
 - Утворення незалежних слов’янських держав Центральної та Південно-Східної Європи на початку XXст.
 - Суспільно-політичне життя СРСР у 30-х рр. XX ст.
 - Соціально-економічний і політичний розвиток СРСР в роки лібералізації (1956-1964 рр.).
 - Праобщина: її характеристика.
 - Родова община: загальні риси та особливості періоду.
 - Розпад первісного суспільства.
 - Трипільська культура.
 - Ранній залізний вік на території України.
 - Зарубинецька та Черняхівська археологічні культури.
 - Східні слов'яни на українських теренах: етногенез, суспільний лад, господарство та духовний світ.
 - Київська Русь: соціально-економічний розвиток та політичний устрій. Русь на міжнародній арені.
 - Галицько-Волинське князівство: політичний розвиток, зовнішня політика, видатні особистості, історичне значення.
 - Виникнення та еволюція українського козацтва у XV – першій половині XVI ст.
 - Українські землі у складі Корони Польської та ВКЛ (XIV – 60-ті рр. XVI ст.): політичний устрій, соціально-економічний розвиток та духовне життя.
 - Доба Речі Посполитої на українських землях: суспільно-політичні, соціально-економічні та національно-релігійні процеси.
 - Українська революція та Українська козацька держава середини ХVII ст. Гетьман Б. Хмельницький.
 - Гайдамаччина ХVIII ст. на Правобережжі. Коліївщина 1768 р.
 - Гетьман Іван Мазепа: його зовнішня і внутрішня політика. Україна у Північній війні 1700–1721 рр.
 - Громадівський рух 60–90-х рр. ХІХ ст. у Наддніпрянській Україні. Михайло Драгоманов.
 - Суспільно-політичний рух у Західній Україні другої половини ХІХ ст. (москвофіли, народовці, радикали).
 - Україна доби «Руїни». Гетьман Петро Дорошенко.
 - Політика Російської імперії з обмеження української культури і мови.
 - Селянська реформа 1861 р. в українських губерніях Російської імперії.
 - Революційні події 1848–1849 рр. на західноукраїнських землях.
 - Кирило-Мефодіївське товариство і його роль в українському націотворенні. Т. Шевченко.
 - Україна в роки Першої світової війни (1914-1981 рр).
 - Україна в період національно-демократичної революції 1917-1921 рр.
 - Україна в добу НЕПу (1921-1928 рр.)
 - Україна в період радянської модернізації та становлення тоталітаризму (1929- 1938 рр.)
 - Західноукраїнські землі в міжвоєнний період (1921-1939 рр.).
 - Україна в період перебудови (1985-1991 рр.)
 - Воєнні дії на території України в роки Другої світової війни, їх наслідки та значення.
 - Нацистський окупаційний режим в Україні. Рух опору.
 
"Шкільний курс історії та методика його викладання"
Спеціальність:014 Середня освіта (Історія)
- Методика викладання історії – наукова педагогічна дисципліна, її місце в системі педагогічних і спеціальних наук. Полікультурна освіта в ХХІ столітті: створення партнерства в школах при викладанні та вивченні історії. Міжпредметні зв’язки на уроках історії.
 - Нормативно-правова база сучасної історичної середньої освіти. Новий закон України «Про освіту»( від 28.09.2017 ): особливості та перспективи втілення. Цілі і форми діяльності Ради Європи у галузі викладання історії. Педагогічна Конституція Європи. Поняття гуманізації освіти.
 - Шкільні програми з історії:світовий та вітчизняний досвід. Види, структура, функції шкільних програм в сучасній школі.
 - Характеристика методичної літератури з суспільно-гуманітарних дисциплін в середній школі. Сучасний підручник з історії. Джерела історичних знань, критерії їхньої класифікації.
 - Методи навчання з історії: класифікація та особливості застосування. Інтерактивні технології на уроках історії. Дебати і дискусія у практиці навчання історії.
 - Критерії відбору засобів навчання історії. Інтернет-ресурси в викладанні історії.
 - Методи і методичні прийоми засвоєння історичних понять. Методи фронтального інтерактивного навчання.
 - Методи і методичні прийоми засвоєння історичних фактів, явищ, подій, процесів
 - Методика використання хронологічних, синхронічних таблиць та логічних схем на уроках історії.
 - Методика навчання за самостійною пізнавальною діяльністю учнів. Особистісно-орієнтоване навчання історії. Типи пам’яток з історії.
 - Методика роботи з історичними документами на уроці історії. Методичні особливості вивчення життя і діяльності історичних осіб.
 - Методичні умови формування умінь і навичок на уроках історії. Модульно-розвиваючий тип навчання. Умова професійної майстерності вчителя історії. Технології прогнозування.
 - Особливості, характерні ознаки та види групової форми роботи на уроках історії, правознавства та ін. суспільних дисциплін. Методи кооперативного навчання.
 - Охарактеризувати види наочного навчання. Функції наочного навчання.
 - Охарактеризувати загальні закономірності розвитку дитини. Інтелект: поняття, види.
 - Охарактеризуйте загальну методику уроку історії. Основні процедури аналізу уроку. Вимоги до сучасного уроку історії.
 - Завдання та умови перевірки знань та вмінь учнів на уроках історії. Форми та методи контролю на уроках історії. Критерії оцінювання навчальних досягнень з історії.
 - Елементи вищої освіти в середній школі (МАН та ін.) Педагогічні сайти та форуми вчителів.
 - Структура історичних знань: компоненти, характеристика.
 - Класифікація традиційних та нестандартних типів уроку.
 - Підготовка учителя до уроку, план-конспект уроку та його аналіз.
 - План-конспект уроку:
 
- нестандартний;
 - комбінований;
 - систематизації і узагальнення;
 - викладу нового матеріалу
 
- Програмоване навчання історії. Дистанційна освіта та малокомплектні школи.
 - Роль та значення проблемного навчання історії для розумового та інтелектуального розвитку учнів. (анотація однієї з статей С.Терно, К.Баханов…)
 - Історичні карти: види, форми та методи роботи з картографічним матеріалом на уроці історії.
 - Методи навчання за джерелами пізнання історичної дійсності
 - Патріотичне виховання на уроках історії: його роль та джерела в сучасній Україні. Історичне краєзнавство на уроках історії.
 - Шкільна програма суспільствознавчих курсів та правничих курсів методика їхнього викладання.
 - Особливості викладання історії в профільних класах. Сучасні вітчизняні та зарубіжні вчителі-новатори їхні методики викладання історії в новітніх геополітичних трансформаціях.
 - Методика проведення позакласної роботи по курсу. Сучасний музей історії. Екскурсії як форма навчально-виховної роботи з історії. Предметні гуртки та їхня роль у підвищенні інтересу до дисципліни.
 
" Археологія України, Методика польових археологічних досліджень, Археологія (світова)"
Спеціальність:032 Історія та археологія
- Періодизація та культурно-територіальне членування палеолітичних пам’яток України
 - Мезоліт України
 - Характеристика неолітичних культур України
 - Культури мідного віку. Трипільська протоцивілізація.
 - Етнічна ситуація в Україні за доби бронзи
 - Ранній залізний вік. Протослов’яни
 - Скіфсько-сарматський період
 - Археологія Київської Русі
 - Археологічні пам’ятки середньовічної України
 - Археологічна Черкащина
 - Археологічні пам’ятки та їх класифікація
 - Основні методи археологічних досліджень
 - Основні прийоми виявлення археологічних пам’яток
 - Етапи археологічних досліджень, їх характеристика
 - Археологічна польова документація
 - Розкопки у Помпеях та Геркуланумі
 - Дослідження Трої Г. Шліманом
 - Відкриття мінойської (крито-мікенської) цивілізації у Східному Середземномор’ї (А. Еванс)
 - Розетський камінь та дешифровка ієрогліфів Ф. Шампольоном
 - Вивчення кельтської цивілізації та її витоків
 - Археологічне дослідження печерного мистецтва
 - Основні етапи дослідження гробниці Тутанхамона
 - Етруська цивілізація: сучасні методи досліджень могильників
 - Особливості підводної археології
 - Доарійська цивілізація долини Інда: Мохенджо Даро і Хапаппа
 - Китай: палеоліт (Чжоукоудянь) і неоліт (Яншао)
 - Поховальний комплекс імператора Цінь Ши Хуан-ді. «Глиняна армія»
 - Японія: культура дзьомон
 - Міста цивілізації майя
 - Геогліфи пустелі Наска
 
