Загальний блок
Спеціальність:014 Середня освіта (Історія), 032 Історія та археологія
- Культурні досягнення цивілізацій Стародавнього Сходу.
- Особливості варново-кастової системи Стародавньої Індії.
- Завоювання О. Македонського: основні етапи, наслідки та історичне значення.
- Причини кризи та падіння Західної Римської імперії.
- Основні риси феодалізму в країнах Західної Європи.
- Великі географічні відкриття та їх наслідки.
- Гуманізм і реформація в Німеччині.
- Особливості «класичного періоду» в історії середньовічного Китаю (618-907 рр.).
- Утворення та розвиток Османської держави (XIV-XVI ст.).
- Спроби реформ в Османській імперії в кінці (XVIІІ–ХІХ ст.).
- Національно-визвольні рухи народів Азії на початку ХХ ст.
- Економічний розвиток Японії після Другої світової війни.
- Політичний і економічний розвиток КНР в 1949–2015 рр.
- Деколонізаційні процеси в Азії та Африці після Другої світової війни.
- Країни Західної Європи після Другої світової війни.
- США і Канада після Другої світової війни.
- Особливості економічного і соціального розвитку країн Західної Європи і Північної Америки (1924-1939 рр.)
- Державні діячі Московської держави та Російської Імперії у XVIІ– XVIІІ ст. (Іван ІV Грозний, Петро І, Катерина ІІ).
- Столипінська аграрна реформа: передумови, хід та наслідки.
- Французька революція кінця XVIІІ ст.: причини, основні періоди, наслідки.
- Революції 1848–1849 рр. в Європі.
- Громадянська війна в США 1861–1865 рр. Реконструкція (1865–1877 рр.).
- Версальсько-Вашингтонська система її суть і характер.
- Друга світова війна: причини, характер основні періоди та наслідки.
- Міжнародні відносини після Другої світової війни (1945- поч. XXI ст.)
- Виникнення і розвиток ранньофеодальних держав Центральної та Південно-Східної Європи (VII-XII ст.)
- Східна криза (1875-1878 рр.) і утворення слов’янських держав на Балканах.
- Утворення незалежних слов’янських держав Центральної та Південно-Східної Європи на початку XXст.
- Суспільно-політичне життя СРСР у 30-х рр. XX ст.
- Соціально-економічний і політичний розвиток СРСР в роки лібералізації (1956-1964 рр.).
- Праобщина: її характеристика.
- Родова община: загальні риси та особливості періоду.
- Розпад первісного суспільства.
- Трипільська культура.
- Ранній залізний вік на території України.
- Зарубинецька та Черняхівська археологічні культури.
- Східні слов'яни на українських теренах: етногенез, суспільний лад, господарство та духовний світ.
- Київська Русь: соціально-економічний розвиток та політичний устрій. Русь на міжнародній арені.
- Галицько-Волинське князівство: політичний розвиток, зовнішня політика, видатні особистості, історичне значення.
- Виникнення та еволюція українського козацтва у XV – першій половині XVI ст.
- Українські землі у складі Корони Польської та ВКЛ (XIV – 60-ті рр. XVI ст.): політичний устрій, соціально-економічний розвиток та духовне життя.
- Доба Речі Посполитої на українських землях: суспільно-політичні, соціально-економічні та національно-релігійні процеси.
- Українська революція та Українська козацька держава середини ХVII ст. Гетьман Б. Хмельницький.
- Гайдамаччина ХVIII ст. на Правобережжі. Коліївщина 1768 р.
- Гетьман Іван Мазепа: його зовнішня і внутрішня політика. Україна у Північній війні 1700–1721 рр.
- Громадівський рух 60–90-х рр. ХІХ ст. у Наддніпрянській Україні. Михайло Драгоманов.
- Суспільно-політичний рух у Західній Україні другої половини ХІХ ст. (москвофіли, народовці, радикали).
- Україна доби «Руїни». Гетьман Петро Дорошенко.
- Політика Російської імперії з обмеження української культури і мови.
- Селянська реформа 1861 р. в українських губерніях Російської імперії.
- Революційні події 1848–1849 рр. на західноукраїнських землях.
- Кирило-Мефодіївське товариство і його роль в українському націотворенні. Т. Шевченко.
- Україна в роки Першої світової війни (1914-1981 рр).
- Україна в період національно-демократичної революції 1917-1921 рр.
- Україна в добу НЕПу (1921-1928 рр.)
- Україна в період радянської модернізації та становлення тоталітаризму (1929- 1938 рр.)
- Західноукраїнські землі в міжвоєнний період (1921-1939 рр.).
- Україна в період перебудови (1985-1991 рр.)
- Воєнні дії на території України в роки Другої світової війни, їх наслідки та значення.
- Нацистський окупаційний режим в Україні. Рух опору.
"Шкільний курс історії та методика його викладання"
Спеціальність:014 Середня освіта (Історія)
- Методика викладання історії – наукова педагогічна дисципліна, її місце в системі педагогічних і спеціальних наук. Полікультурна освіта в ХХІ столітті: створення партнерства в школах при викладанні та вивченні історії. Міжпредметні зв’язки на уроках історії.
- Нормативно-правова база сучасної історичної середньої освіти. Новий закон України «Про освіту»( від 28.09.2017 ): особливості та перспективи втілення. Цілі і форми діяльності Ради Європи у галузі викладання історії. Педагогічна Конституція Європи. Поняття гуманізації освіти.
- Шкільні програми з історії:світовий та вітчизняний досвід. Види, структура, функції шкільних програм в сучасній школі.
- Характеристика методичної літератури з суспільно-гуманітарних дисциплін в середній школі. Сучасний підручник з історії. Джерела історичних знань, критерії їхньої класифікації.
- Методи навчання з історії: класифікація та особливості застосування. Інтерактивні технології на уроках історії. Дебати і дискусія у практиці навчання історії.
- Критерії відбору засобів навчання історії. Інтернет-ресурси в викладанні історії.
- Методи і методичні прийоми засвоєння історичних понять. Методи фронтального інтерактивного навчання.
- Методи і методичні прийоми засвоєння історичних фактів, явищ, подій, процесів
- Методика використання хронологічних, синхронічних таблиць та логічних схем на уроках історії.
- Методика навчання за самостійною пізнавальною діяльністю учнів. Особистісно-орієнтоване навчання історії. Типи пам’яток з історії.
- Методика роботи з історичними документами на уроці історії. Методичні особливості вивчення життя і діяльності історичних осіб.
- Методичні умови формування умінь і навичок на уроках історії. Модульно-розвиваючий тип навчання. Умова професійної майстерності вчителя історії. Технології прогнозування.
- Особливості, характерні ознаки та види групової форми роботи на уроках історії, правознавства та ін. суспільних дисциплін. Методи кооперативного навчання.
- Охарактеризувати види наочного навчання. Функції наочного навчання.
- Охарактеризувати загальні закономірності розвитку дитини. Інтелект: поняття, види.
- Охарактеризуйте загальну методику уроку історії. Основні процедури аналізу уроку. Вимоги до сучасного уроку історії.
- Завдання та умови перевірки знань та вмінь учнів на уроках історії. Форми та методи контролю на уроках історії. Критерії оцінювання навчальних досягнень з історії.
- Елементи вищої освіти в середній школі (МАН та ін.) Педагогічні сайти та форуми вчителів.
- Структура історичних знань: компоненти, характеристика.
- Класифікація традиційних та нестандартних типів уроку.
- Підготовка учителя до уроку, план-конспект уроку та його аналіз.
- План-конспект уроку:
- нестандартний;
- комбінований;
- систематизації і узагальнення;
- викладу нового матеріалу
- Програмоване навчання історії. Дистанційна освіта та малокомплектні школи.
- Роль та значення проблемного навчання історії для розумового та інтелектуального розвитку учнів. (анотація однієї з статей С.Терно, К.Баханов…)
- Історичні карти: види, форми та методи роботи з картографічним матеріалом на уроці історії.
- Методи навчання за джерелами пізнання історичної дійсності
- Патріотичне виховання на уроках історії: його роль та джерела в сучасній Україні. Історичне краєзнавство на уроках історії.
- Шкільна програма суспільствознавчих курсів та правничих курсів методика їхнього викладання.
- Особливості викладання історії в профільних класах. Сучасні вітчизняні та зарубіжні вчителі-новатори їхні методики викладання історії в новітніх геополітичних трансформаціях.
- Методика проведення позакласної роботи по курсу. Сучасний музей історії. Екскурсії як форма навчально-виховної роботи з історії. Предметні гуртки та їхня роль у підвищенні інтересу до дисципліни.
" Археологія України, Методика польових археологічних досліджень, Археологія (світова)"
Спеціальність:032 Історія та археологія
- Періодизація та культурно-територіальне членування палеолітичних пам’яток України
- Мезоліт України
- Характеристика неолітичних культур України
- Культури мідного віку. Трипільська протоцивілізація.
- Етнічна ситуація в Україні за доби бронзи
- Ранній залізний вік. Протослов’яни
- Скіфсько-сарматський період
- Археологія Київської Русі
- Археологічні пам’ятки середньовічної України
- Археологічна Черкащина
- Археологічні пам’ятки та їх класифікація
- Основні методи археологічних досліджень
- Основні прийоми виявлення археологічних пам’яток
- Етапи археологічних досліджень, їх характеристика
- Археологічна польова документація
- Розкопки у Помпеях та Геркуланумі
- Дослідження Трої Г. Шліманом
- Відкриття мінойської (крито-мікенської) цивілізації у Східному Середземномор’ї (А. Еванс)
- Розетський камінь та дешифровка ієрогліфів Ф. Шампольоном
- Вивчення кельтської цивілізації та її витоків
- Археологічне дослідження печерного мистецтва
- Основні етапи дослідження гробниці Тутанхамона
- Етруська цивілізація: сучасні методи досліджень могильників
- Особливості підводної археології
- Доарійська цивілізація долини Інда: Мохенджо Даро і Хапаппа
- Китай: палеоліт (Чжоукоудянь) і неоліт (Яншао)
- Поховальний комплекс імператора Цінь Ши Хуан-ді. «Глиняна армія»
- Японія: культура дзьомон
- Міста цивілізації майя
- Геогліфи пустелі Наска