- Деталі
- Автор: Шевченко Зоя
- Опубліковано: 28 лютого 2024
27 лютого відбулося перше у другому семестрі 2023/2024 навчального року засідання генеалогічної студії. Виключна важливість й актуальність питання передачі Криму до складу України, підкріплена 70-річчям цієї події та 10-річчям анексії півострова росією, спонукала до обговорення даної теми.
Уже традиційно до роботи студії через платформу Google Meet долучилася учениця 11 класу ЗЗСО Степанківський ліцей Дарія Гончаренко. Вона підготувала ґрунтовну доповідь та яскраву презентацію про будівництво Північнокримського каналу, розглянувши мотивацію його створення і простеживши стадії будівництва. Недостатня ефективність каналу стала однією із причин потреби в цілому каскаді водосховищ на Дніпрі, а відповідно – усіх негативних соціальних та екологічних наслідків їхньої появи.
Голова студії, студент 4-Б курсу Василь Лук’яниця проаналізував правові аспекти й механізм передачі Кримської області в 1954 р., обґрунтовано спростовуючи поширені російські міфи про «подарунок» М. Хрущова й «незаконність» акту перепідпорядкування. Хронологія процесу свідчить, що він був спланований й узгоджений, із дотриманням усіх передбачених тогочасним законодавством процедур у рамках як союзних, так і республіканських інстанцій. Водночас доповідач схарактеризував міркування, якими керувалося компартійне керівництво, ухвалюючи рішення про передачу Криму саме в тому історичному контексті.
Студентка 3-Б курсу Єлізавета Боровик звернулася до аналізу «кримських міфів» рашизму, окремо виділивши міфи сучасної російської пропаганди про анексію Криму в 2014 р. та маніпулятивні й відверто безпідставні тези «головного історика росії». Вона також наголосила на «кримнашизмі», масово розповсюдженому серед росіян. Подібні настрої сприяли тому, що окупація й анексія української АР Крим сприяла укріпленню та легітимації влади в. путіна після хвилі протестів і падіння його рейтингів, тож кримська тематика – один із наріжних каменів пропаганди рф й обґрунтування агресії проти України.
Віхи розвитку і зміни статусу Криму за останні 100 років простежив у своїй доповіді студент 2-А курсу Ростислав Малий: від автономії 1921 р. до депортації 1944 р., передачі до складу УРСР 1954 р., розвитку в незалежній Україні, кризи й анексії 2014 р. та сучасної ситуації під російською окупацією. Доповідач також звернув увагу на міжнародну реакцію на злочинні дії росії щодо Криму.
Роботу підсумувала плідна дискусія, що розгорнулася після заслуховування основних доповідей, в якій учасники спільно з науковою керівницею студії Ларисою Лисицею обговорили зміни в риториці російської пропаганди із кримського питання за час незалежності України, політичну й культурну ситуацію на півострові до 2014 р. й бездіяльність української влади замість протистояння засиллю росіян, різноманітні аспекти життя Криму після анексії тощо.
Василь Лук’яниця,
голова генеалогічної студії