Hовини

У рамках підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія) бакалаврського та магістерського рівнів та з ініціативи кафедри історії України ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 13 червня 2023 р. відбувся міжкафедральний методичний семінар на тему: «Концептуальні засади реформування шкільної історичної освіти».

Ключовий аспект семінару, який проходив на базі ННІ міжнародних відносин, історії та філософії, полягав у обговоренні проєкту «Концептуальні засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти». Цей проєкт був розроблений відповідно до Оперативного плану Міністерства освіти і науки України, затвердженого наказом МОН від 10 січня 2023 р. № 15 та наказу Міністерства освіти і науки України від 2 грудня 2022 р. № 1090.

На семінарі виступило кілька доповідачів, які розкрили основоположні питання та висловили свої думки щодо реформування шкільної історичної освіти. Так, директор ННІ міжнародних відносин, історії та філософії Наталя Земзюліна зазначила важливість нових підходів до викладання історії в школі і поділилася досвідом підготовки студентів спеціальності 014 середня освіта в ННІ.  

Професор кафедри історії України, д.і.н. Лариса Синявська акцентувала увагу на статусі вчителя та значенні підвищення кваліфікації вчителів. Вона також підкреслила необхідність удосконалення навчальних програм та включення практичних аспектів у навчання студентів.

В обговоренні взяли участь учителі Черкас, Харкова та Черкаської області. Зокрема, Леся Хлипавка, учитель історії, співавторка навчальних програм з історії та авторка підручників, розповіла про концепцію програми «Історія: Україна і світ» для 10–11-х класів та важливість включення дисципліни «Менеджмент» в навчальні плани для магістрів.

Заслужений вчитель України Олена Бурлака, яка викладає історію в Городищенському економічному ліцеї Черкаської області, поділилася своїм досвідом практичного втілення інтегрованого курсу історії та висловила пропозиції щодо удосконалення менеджменту і реалізації концепції в сучасних реаліях шкільної освіти.

Владислав Кронгауз, учитель історії комунального закладу «Харківський ліцей № 3 Харківської міської ради», наголосив на праві вчителя змінювати програму, а також на важливості самостійної роботи вчителя. Він акцентував увагу на проблемі мотивації вчителя до вивчення історії та запровадження інтегрованих курсів в школі.

Директор Черкаської гімназії № 31 Сергій Шамара розповів про компетенції з історії, прагматизм у викладанні та важливість фінансової підтримки шкіл та профілізації шкільної освіти.

Професор кафедри історії України, д.і.н. Юрій Присяжнюк обговорив питання профільної школи, важливість творчості вчителя та роль директора як менеджера у шкільній системі. Він також висловив думку, що реформи в освіті повинні бути еволюційними, а не революційними.

До обговорення долучилася завідувачка кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин ЧНУ ім. Б. Хмельницького, кандидатка історичних наук, доцентка Вікторія Кірєєва, яка наголосила на важливості підготовки педагогів до роботи зі студентами та учнями, зокрема на розвиток концептуального мислення та формування в них високої якості освіти. Вона також зазначила про необхідність практичної реалізації нових підходів та методик навчання, що сприяють ефективній підготовці молодого покоління.

Завідувач кафедри історії України Віталій Масненко, який був модератором семінару, підсумовуючи обговорення, позитивно оцінив появу цього проєкту і процес його широкого обговорення науковою та викладацькою громадськістю. Важливо, що концептуальні засади передбачають відновлення обов’язкового вивчення історії України в ЗВО. Він також звернув увагу на те, що єдиний загальноосвітній курс з назвою «Історія: Україна і світ», повинен мати не тільки україноцентричний характер, але й базуватися на національному історичному наративі, який органічно охоплює минувшину всіх українських земель включно з Кримом.

На завершення всі присутні дійшли висновку, що Черкаський національний університет надає велике значення підготовці вчителів історії, адже вони відіграють ключову роль у формуванні історичної свідомості та розвитку критичного мислення учнів. Подібні методичні семінари є важливими форумами для обговорення сучасних підходів до навчання історії, обміну досвідом та співпраці між педагогами та здобувачами освітніх послуг.

Пропозиції та побажання, висловленні в ході роби семінару, узагальненні та надіслані до МОН України.

Лариса Синявська