- Деталі
- Автор: Олена Абразумова
- Опубліковано: 11 травня 2021
Ідеї анімації розвиваються від візуальних «ефектів руху» тварин до їх «покадрового» зображення у наскельних та печерних малюнках, від середньовічного театру тіней до оптичного театру Еміля Рейно, від газетних коміксів до сюрреалістичних експериментів Жана Мельєса.
Історія анімації постає як історія розвитку людських емоцій, здатності «оживляти» неживе, вірити в те, що світ навколо є одухотвореним, включаючи усі речі і зображення.
Як особлива сфера мистецтва анімація є відмінною від кінематографу в своїй здатності транслювати смисли культури. Тут набагато більше можливостей для вираження різних станів матерії та філософських ідей. На думку аніматорки з Нідерландів Тюнде Фолленбрук, «у звичайних фільмах видно обличчя людей, а в анімації та малюнках – їхні думки і почуття». Анімаційні образи є своєрідними медіумами (посередниками) наших емоцій, особливостей їх прояву в культурі, а також «лакмусовими папірцями» нашої здатності їх виражати.
Анімація сьогодні є зручною формою для трансляції на платформах сучасних медіа не просто сукупності мерехтливих картинок, а коротких історій. І це також може відповідати принципам «кліпового» мислення: гіфки, меми, міні-мультфільми, короткометражки, сюжетна реклама… Катастрофічно не вистачає часу на те, що триває у часі, проте є час на безкінечний перегляд та повтори міні-форматів.
Анімацію сьогодні часто пов’язують з ідеєю «засилля» симулякрів – штучно створених образів поп-культури, які розраховано на поверхневе сприймання у виключно розважальному контексті. Ці образи емоційно забарвлені та привертають увагу своєю яскравістю, проте часто виступають як сурогати та симуляції реальності в нав’язливо-агресивному візуальному полі сучасних медіа.
Подібні культурні феномени разом з філософами намагаються осмислити сучасні художники.
Володимир Яковець – відомий в Україні та далеко поза її межами черкаський художник та арт-куратор. Його картини є в фондовій колекції та експозиції Черкаського обласного художнього музею. У 2018 році він створив серію робіт якраз присвячених осмисленню медійних анімаційних образів. Проте автора не цікавили ці образи безпосередньо. Недаремно він їх «міксує» з класикою. Саме це незвичне поєднання і є предметом мистецької рефлексії художника. Але що дає таке різке «зіштовхування» поп-культури з класикою?
Як говорить сам художник, контраст високого і низького, серйозного і розважального, глибинного і поверхневого на межі зіткнення дає потужну вібрацію, і саме ця конфронтація спонукає глядача до роздумів про справжнє – штучне, живе – неживе, прекрасне – потворне, про природу естетичних переживань і вічне мистецтво.
Без назви. Полотно/акрил 150+600 см
Без назви. Полотно/ акрил 195+500 см
Серія «Сни великих людей». Сон Мікельанджело. Диптих.
Полотно / акрил 195+300 см
Серія «Сни великих людей». Сон Рубенса. Диптих.
Полотно / акрил 195+300 см
Куратор: Оксана Пушонкова
Оксана Пушонкова, доцентка кафедри філософії та релігієзнавства