ІСТОРІЯ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ТА РИМУ
Академічна характеристика дисципліни
Рік вивчення (курс) |
Семестр |
Кількість кредитів ECTS |
Кількість годин |
Кількість годин на тиждень |
Форма підсумкового контролю |
Система оцінювання |
|||
Всього |
Лекції |
Семінарські |
Самостійна робота |
||||||
1 |
1 |
4 |
120 |
28 |
20 |
72 |
3 |
іспит |
100-бальна ECTS, національна (4-бальна) |
Тип дисципліни – нормативна.
Викладач – Тітіка Олена Олександрівна, кандидат історичних наук.
Мова вивчення – українська.
Форми організації освітнього процесу – лекції, семінарські заняття, самостійна робота, індивідуальні навчально-дослідні завдання (реферати), виконання курсової роботи.
Заплановані результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- розуміти сутність античності як складової частини історії стародавнього
світу;
- усвідомлювати значення античного періоду для розвитку людства;
- вільно орієнтуватись в хронологічних та територіальних межах епохи античності;
- пояснювати загальні характерні риси античності та специфічні особливості її розвитку у порівнянні зі старосхідними;
- всебічно ознайомитись з історією виникнення і розвитку перших державних утворень на території Стародавньої Греції та Стародавнього Риму;
- розуміти характерні риси внутрішньої соціально-політичної організації античних цивілізацій;
- класифікувати і характеризувати соціальні явища і процеси;
- давати оцінку ролі історичних постатей, діяльність яких суттєво вплинула на перебіг історичних подій на теренах Стародавньої Греції та Риму;
- усвідомлювати чисельні досягнення та здобутки культури Стародавньої Греції та Риму;
- розуміти дискусійність тлумачення різних історичних подій, явищ і процесів.
Компетентності студента:
- вміння критично працювати з науковою літературою, писемними, картографічними, статистичними та іншими специфічними джерелами та матеріалами;
- володіння базовими поняттями, термінами, фактами навчальної дисципліни,
- вміння глибоко аналізувати та розуміти причинно-наслідкові зв’язки,
явища, події античної епохи та її характерні риси;
- оперувати оцінками, конкретно-історичним матеріалом з історії
Стародавньої Греції та Риму, а також методикою його пошуку та осмислення;
- здатність аргументовано доводити власну точку зору під час дискусії та
робити відповідні власні судження і висновки.
- застосовувати знання і вміння в процесі подальшого вивчення історії
світової цивілізації, викладання шкільних навчальних курсів,
факультативів, фахових розробок тощо.
Змістові модулі (перелік тем) :
Модуль 1. Найстародавніша та архаїчна Греція.
Тема 1. Вступ до дисципліни «Історія Стародавньої Греції та Стародавнього Риму».
Тема 2. Крит та Ахейська Греція у ІІІ – ІІ тис. до н. е.
Тема 3. Передполісний (гомерівський) період. Розклад родових відносин і створення передумов для розвитку полісного ладу (XI – IX ст. до н.е.)
Тема 4. Архаїчна Греція в VIII – VI ст. до н. е.
Модуль 2. Греція класичного періоду та в епоху еллінізму.
Тема 5. Греція в V – IV ст. до н.е.
Тема 6. Держава Олександра Македонського.
Тема 7. Елліністичні держави.
Тема 8. Грецька культура класичного періоду та епохи еллінізму.
Модуль 3. Давня історія Італії та епоха Римської республіки.
Тема 9. Місце і роль давньоримської історії в світовій історії. Найдавніше населення Італії. Рим у царську епоху.
Тема 10. Рання Римська республіка (509 р. – III ст. до н.е.).
Тема 11. Пізня Римська республіка (II ст.– 30 рр. до н.е.)
Модуль 4. Римська імперія.
Тема 12. Принципат Августа. Організація імперії.
Тема 13. Римська імперія в І – ІІ ст. н. е.
Тема 14. Загальна криза Римської імперії ІІІ ст. н. е.
Тема 15. Пізня Римська імперія (домінат). Падіння Західної Римської імперії.
Рекомендована література :
Основна :
- Балух В. О. Історія античної цивілізації : у 3-х т. : Підручник. – Чернівці : ТОВ «Видавництво « Наші книги», 2007.
- Балух В. О., Коцур В. П. Історія Стародавнього Риму. – Чернівці: Книги ХХІ, 2005.
- Історія Стародавнього світу. Ч. 2. Античність / За ред. Ю. С. Крушкол. – К. : Вища школа, 1976.
- Історія Стародавнього світу. Ч. 2. / За ред. Ю. С. Крушкол. – К : Вища школа, 1976.
- История Древнего мира. Ч ІІ : Греция и Рим. Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов / Бокщанин А. Г., Дворецкая И. А., Крушкол Ю. С. и др. : Под ред. А. Г. Бокщанина. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Просвещение, 1982.
- История Древней Греции / Под ред. В. И. Авдиева и Н. Н. Пикуса. – М. – 1962.
- История Древней Греции / Под ред. Кузищина. 2-е изд. – М., 1986; 1996.
- История Древней Греции / Под ред. В. И. Авдиева,А. Г. Бокщанинаи Н. Н. Пикуса. – М. : Высшая школа, 1972.
- История Древнего мира. Ч ІІ : Греция и Рим. Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов / Бокщанин А. Г., Дворецкая И. А., Крушкол Ю. С. и др. : Под ред. А. Г. Бокщанина. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Просвещение, 1981.
Додаткова :
- Гросман Ю. М., Лісовий І.А. Історія стародавнього світу. Практикум. – Львів: Вища шк., 1985.
- Древние цивилизации / Под ред. Г. М. Бонгард – Левина. – М. : Высшая школа, 1989.
- Кисіль С. А. Практикум з історії Стародавньої Греції та Риму / С. А. Кисіль, О. З. Медалієва. – Черкаси : вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького.
- Ковалёв С.И. История древнего Рима. – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та
- Культура древнего Рима: в 2-х т. / Отв. ред. Е.С. Голубцова. – М.: Наука, 1985.
- Сергеев В. С. Нариси з історії Стародавнього Риму. Ч. І. – К. : Вища школа, 1940.
- Сергеев В. С. История Древней Греции. 3-е изд. / Под ред. В. В. Струве и Д. П. Каллистова. – М., 1963.
- Сергєєв В. С.Історія Стародавньої Греції. – К., 1950.
- Суриков И. Е. Античная цивилизация : Греция. – М., 1997.
- Хрестоматия по истории древнего мира / Под ред. Боруховича В. Г. – Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1973.
- Хрестоматія з історії Стародавнього світу / упор. О. Крижанівський, З. Мухіна, М. Мелещенко. – К., 1974.
- Хрестоматия по истории древнеей Греции / Под ред. Каллистова Д. П. – М. : Мысль, 1964.