ІСТОРІЯ СРСР
Академічна характеристика дисципліни
Рік вивчення (курс) |
Семестр |
Кількість кредитів ECTS |
Кількість годин |
Кількість годин на тиждень |
Форма підсумкового контролю |
Система оцінювання |
|||||
Всього |
Лекції |
Лабораторні |
Практичні |
Семінарські |
Самостійна робота |
||||||
4 |
7 |
3 |
108 |
22 |
- |
- |
22 |
64 |
3 |
іспит |
100-бальна, ECTS, національна (4-бальна) |
Тип дисципліни – нормативна.
Викладач – Сухушина Олена Вікторівна, кандидат історичних наук, доцент.
Мова вивчення – українська.
Форми організації освітнього процесу – лекції, семінарські заняття, тести, самостійна робота, індивідуальні навчально-дослідні завдання (реферати).
Заплановані результати навчання: У результаті вивчення дисципліни (з огляду на її хронологічні межі) студент повинен:
- вибудовувати хронологію важливих історичних подій і явищ радянського суспільства;
- знати основні етапи суспільно-політичного та соціально-економічного розвитку СРСР;
- пояснювати специфіку виникнення, становлення і розвиток радянської державності;
- усвідомлювати витоки та причини формування командно-адміністративної системи господарювання, тоталітарного режиму в СРСР;
- давати оцінку ролі історичних постатей, які вплинули на формування тоталітарної системи в СРСР;
- класифікувати і характеризувати соціальні явища і процеси;
- давати оцінку зовнішньої політики СРСР на кожному етапі розвитку радянського суспільства;
- усвідомлювати вклад і мужність радянських людей у розгром фашизму і протистоянні владі в післявоєнні роки;
- пояснювати особливість періоду лібералізації в СРСР та причини її незавершеності;
- розуміти процес наростання кризових явищ радянського суспільства та їх прояви;
- виокремлювати економічні, політичні та ідеологічні причини розпаду СРСР.
- характеризувати вклад націй і народностей СРСР у розвиток науки і культури.
Компетентності студента:
- вміння критично працювати з науковою літературою, писемними, картографічними, статистичними та іншими специфічними джерелами та матеріалами;
- здатність компаративного аналізу наукової літератури з історичної проблематики;
- спроможність встановлювати та аналізувати причини та наслідки найважливіших історичних подій і явищ, а також взаємозв’язок між ними;
- здатність прогнозувати і моделювати альтернативні варіанти розгортання історичних подій;
- здатність аргументовано доводити власну точку зору під час дискусії.
- вміння аналізувати різноманітні події, процеси і явища та робити відповідні власні судження і висновки;
- володіння елементарними навичками ведення науково-дослідної роботи;
- уміння застосовувати набуті знання основного змісту історії СРСР та оцінки місця і ролі його в світовій історії.
Змістові модулі
- Виникнення та формування тоталітарного режиму в СРСР (1917–1941 рр.). Велика Вітчизняна війна (1941–1945 рр.).
- Післявоєнний розвиток та розпад СРСР (1945–1991 рр.).
Рекомендована література
Основна:
- Верт Н. История советского государства: 1900–1991 / Н. Верт. Изд.2-е – М.: Политиздат,1998.
- Каар Э. История Советской России / Э. Каар. – Кн. 1: в 2-х т. Большевистская революция. 1917–1923. – М., 1990.
- Соколов А.К., Тяжельникова В.С. Курс советской истории. 1917–1991 / А. К. Соколов: В 2-х кн. – М., 1999.
- Шліхта Н. Історія радянського суспільства / Н. Шліхта: Курс лекцій. – Харків: Акта, 2015.
- Боффа Дж. История Советского Союза / Дж. Боффа. – М., 1990. Т.1–
Додаткова:
- Бичек В. Джерела та складові російської революції 1917 р./ В. Бичек // Наука і суспільство. –1997. – № 7–8. – С. 14–18.
- Ванюков Д.А.Становление Советского государства / Д. А. Ванюков. – М., 2007.
- Вдовин А. И. История СССР от Ленина до Горбачова / А. И. Вдовин. – М., 2011.
- Вітенко М. Історія Росії. Від найдавніших часів до наших днів : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / М. Вітенко. – Івано-Франківськ, 2013.
- Овчаренко О. І. Двохполюсність світу і «холодна війна» (1946 – 1991 рр.): навч.-метод. посіб. до спецкурсу для студ. вищ. навч. закладів / О. І. Овчаренко. – Черкаси, 2013.
- Овчаренко О. І. Дуалізм зовнішньої політики Радянської Росії та розбіжності в більшовицькому керівництві з визначення позиції на Генуезькій конференції 1922 р. / О. І. Овчаренко // Вісник Черкаського університету. Серія історичні науки: [зб. наук. ст.] – Черкаси. – 2012. – Вип. 35 (288). – С. 96–107.
- Овчаренко О. І. Радянська Росія і революційні події в країнах Центральної та Східної Європи (1917–1923 рр.) / О. І. Овчаренко // Вісник Черкаського університету. Серія Історичні науки. Зб. наук. пр. / О. І. Овчаренко // Вісник Черкаського університету. Серія Історичні науки. Зб. наук. пр. – Вип. № 1. – 2017. – С. 73–88.
- Сухушина О. В. Югославія між Німеччиною та СРСР (1940–1941 рр.) / О. І. Овчаренко, О. В. Сухушина // Вісник Черкаського університету. Серія історичні науки: [зб. наук. ст.]. – Вип. 202. Ч.ІІІ. – Черкаси, 2011. – С.61–72.
- Сухушина О. В. Історія СРСР: Навчально-методичні матеріали для студентів вищих навчальних закладів / О. В. Сухушина. – Черкаси, 2012.
- Сухушина О. В. Історія СРСР: Навчально-методичний посібник для студентів заочних відділень вищих навчальних закладів / О. В. Сухушина. – Черкаси, 2014.
- Файн Л. Е. Советская кооперация в тисках командно-административной системы (20-е годы) / Л. Е. Файн // Вопросы истории. – 1994. – № 9. – С. 36–
- Фляйшхауэр И. Пакт: Гитлер, Сталин и инициативагерманской дипломатии. 1938–1939 / И. Фляйшхауєр: пер. с нем. – М., 1991.
- Хеделер В., Дицш Ш. 1940 – счастливый год Сталина / В. Хеделер, Ш. Дицш. – М, 2011.
- Хоскинг Дж. История Совесткого Союза 1917–1991 / Дж. Хоскинг. – М., 1995.
- Шубин А.Преданная демократия. СССР и неформалы 1986–1989 / А. Шубин. – М.,
- Яров С. Новая экономическая политика в советской пропаганде 1920-х годов / С. Яров // Звезда. – – №5. – С.197–214.