ІСТОРІОГРАФІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
Академічна характеристика дисципліни
Рік вивчення (курс) |
Семестр |
Кількість кредитів ECTS |
Кількість годин |
Кількість годин на тиждень |
Форма підсумкового контролю |
Система оцінювання |
|||||
Всього |
Лекції |
Лабораторні |
Практичні |
Семінарські |
Самостійна робота |
||||||
4 |
ІІ |
3 |
90 |
24 |
|
|
20 |
46 |
2 |
Екзамен |
100-бальна, ECTS, національна (4-бальна) |
Тип дисципліни – обов’язкова.
Викладач –Гоцуляк Віктор Володимирович, доктор історичних наук, професор.
Мова вивчення – українська.
Форми організації освітнього процесу – лекції, семінарські заняття, самостійна робота, індивідуальні навчально-дослідні завдання (реферати), виконання курсової роботи.
Заплановані результати навчання: У результаті вивчення дисципліни (з огляду на її хронологічні межі) студент повинен:
- розуміти процес походження історичної свідомості українського народу;
- виокремлювати періоди розвитку української історичної думки згідно етапів українського державотворення;
- пояснювати специфіку розвитку історичних знань починаючи від давнини і по 2018 р.;
- знати особливості розвитку історичної думки в княжу добу;
- вивчити особливості історичних знань в козацько-гетьманські часи;
- характеризувати стан історичних знань в період перебування українських земель в межах Російської та Австро-Угорської імперії ;
- усвідомлювати особливості розвитку історичної науки у часи Української революції 1917-1921 рр. і проведення політики “українізації”;
- розуміти сутність радянської історіографії та її контрагента зарубіжної та діаспорної української історіографії;
- усвідомлювати значення повернення до витоків української історіографії та її збагачення з часу проголошення незалежності України в 1991 році;
- Усвідоміти багатогранність і багатство здобутків сучасної української вже об’єднаною з діаспорною української історичної науки її досягнень у сфері входження в європейську та світовому історичну науку.
Компетентності студента:
- Вміти засвоїти предмет, завдання, періодизацію та етапи розвитку української історичної думки від княжів часів по 2018 р. включно
- критично працювати з науковою історіографічною літературою;
- здатність компаративного аналізу наукової літератури з історичної та істориографічної проблематики;
- спроможність встановлювати та аналізувати причини та наслідки найважливіших явищ у сфері вітчизняної української історіографії а також взаємозв’язок її з діаспорною і методологічними протилежностями між ними;
- здатність оцінити внесок в українську історичну науку провідних істориків, наукових осередків та інституцій, як материкової України так і української діаспори;
- здатність аргументовано доводити власну точку зору під час історіографічних дискусії.
- вміння глибоко аналізувати творчі біографії і знати спадщину провідних українських істориків та робити відповідні власні судження і висновки;
- володіння твердими навичками ведення науково-дослідної роботи;
- уміння застосовувати набуті історіографічні знання для аналізу стану української історичної науки та робити проекцію у сьогодення.
Змістові модулі (перелік тем):
Модуль 1. Теоретико-методологічні засади та основні етапи розвитку історіографії історії України
Тема 1.1. Вступ до курсу. Предмет і завдання, джерела курсу”Історіографіїя історії України “.
Тема 1.2. .Методологія та понятійно-термінологічний апарат української історіографії та її періодизація.
Тема 1.3. Зародження і розвиток музейної справи у світі. Музеї в Україні..
Модуль 2. Основні етапи виникнення, становлення та розвитку історіографії історії України від княжив часів до кінця ХІХ ст.
Тема 2.1. Витоки, зародження давньоукраїнської історичної думки. Історичні знання княжої України-Руси.
Тема 2.2. Зародження українського козацтва та його вплив на розвиток історичних знань. Українська історична думка в добу Хмельниччина та Гетьманщини.
Тема 2.3 Нові явища в розвитку історичних знань в Україні у кінця ХVІІІ ст.
Тема 2.4 Становлення і розвиток української історичної науки у ХІХ – на початку ХХ століть
Модуль 3. Історіографія історії України в ХХ – на початку ХХІ ст.
Тема 3.1. Утвердження української національної історіографії на рубежі ХІХ – ХХ ст. і її стан на тлі національно-державного відродження України
Тема 3.2. Радянська та зарубіжна гілка української історичної науки та їх протистояння.
Тема 3.3. Відродження, утвердження та цілісність історіографії історії України (кінець 1980-х – 2017 рр.)
Рекомендована література
Основна:
- Водотика С.Г. Історична наука УСРР 1920-х рр.: соціополітичні, організаційні та концептуальні основи функціонування / С.Г. Водотика. – Херсон, 2014. – 275 с.
- Історія і Влада: Колективна монографія. – К., 2016. – 493 с.
- Калакура Я.С. Українська історіографія: курс лекцій / Я.С.Калакура. – К., 2014. – 417 с.
- Кондратюк К. Українська історіографія ХІХ – початку ХХ століть: основні напрями і концепції. Навчальний посібник / К.Кондратюк. – Л., 2012. – 254 с.
- Кондратюк К. Сучасна національна історіографія новітньої історії України (12914-2009 рр.) / К.Кондратюк. – Л., 2014.– 237 с.
- Коцур В.П., Коцур А.П. Історіографія історії України: Курс лекцій. Навчальний посібник / В.П.Коцур, А.П. Коцур. – К., 2013.– 518 с.
- Колесник І. Українська історіографія. ХVІІІ – початок ХХ ст.: Навчальний посібник / І.Колесник. – К., 2012. – 243 с.
- Колесник І. Українська історіографія: Концептуальна історія / І.Колесник; НАН України, Ін-т історії України. – К., 2013. – 408 с.
- Колесник І. Інститут історії України: Нове українське відродження / І.Колесник. – К., 2015. – 225 с.
- Кравченко В. Нариси з української історіографії епохи національного відродження (друга половина ХVІІІ – середина ХХ ст.) / В.Кравченко.– Х., 2016. – 257 с.
- Українська історіографія на зламі ХХ і ХХІ століть: здобутки і проблеми. – Львів, 2014. – 305 с.
Яремчук В. Минуле України в історичній науці УРСР післясталінської доби / В.Яремчук. – Острог, 2012. – 280 с.
- Яремчук В.П. Українська істоірографія: соціально-політична історія: посібник / В.П.Яремчук.– Острог: Видавництво Національного університету “Острозька академія”, 2017. – 288 с.
Додаткова:
- Головко В. Історіографія кризи історичної науки: Український контекст / В.Головко. – К., 2003. – 236 с.
- Гоцуляк В.В. Історія її методологія і історіографія як наукові та навчальні дисципліни. Навчальний посібник / В.В.Гоцуляк. – Черкаси: видавець, Третяков О.М., 2016. – 2016 с.
- Гоцуляк В.В. Всесвітня історія і історична наука, історія України, історіографія, архівознавство, музеєзнавство: термінологічний, понятійний словник-довідник: Навчальний посібник. – Черкаси : видавець ФОП Гордієнко Є.І., 2015. – 616 с.
- Куций І. Цивілізаційні ідентичності в українській історіографії кінця ХVІІ – початок ХХ ст.: між Слов’янщиною та Європою / І.Куций. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2016. – 480 с.
- Масненко В. Історична думка та націотворення в Україні (кінець ХІХ – перша третина ХХ ст.). – К.. 2012. – 440 с.
- Портнов А. Історія істориків: Обличчя й образи української історіографії ХХ століття / А.Портнов. – К.. 2013. – 302 с.
- Туренко Ф. Україна – повернення історії. Генеза сучасного підручник / Ф. Турченко. – К., 2016. – 268 с.
- Україна на історіографічній мапі міжвоєнної Європи . М-ди міжнародної наукової конференції (Мюнхен, Німеччина, 1-3 липня 2012 р.). – 2014. – 124 с.
- Юсова Н. “Давньоруська народність” : зародження і становлення концепції в радянській історичній науці (1930-ті – перша половина 1940-х рр.). Монографія.– 2-е вид., перероблю. і доп. / Н.Юсова. – К.. 2016. – 268 с.
- Ясь О. Українська зарубіжна історіографія 1945-1991 рр.: проблеми поколінь та організація дослідницької праці / О.Ясь // Спеціальні історичні дисципліни: питання теорії та методики.– Ч.5; Історіографічні дослідження в Україні. – Вип. 10. – К. 2012. – С. 359-391.
- Ясь . Історик і стиль. Визначні постаті українського історіописання у світлі культурних єпох (початок ХІХ – 80-ті роки ХХ ст.): У 2 ч.– К., 2014. – Ч. 1.– 214 с.
- Ясь . Історик і стиль. Визначні постаті українського історіописання у світлі культурних єпох (початок ХІХ – 80-ті роки ХХ ст.): У 2 ч.– К., 2014. – Ч. 2.– 304 с.