СЕРЕДНЬОВІЧНА ТА МОДЕРНА ІСТОРІЯ УКРАЇНИ: СВІТ СВІДОМОСТІ ТА МЕНТАЛЬНОСТІ
Академічна характеристика дисципліни
Рік вивчення (курс) |
Семестр |
Кількість кредитів ECTS |
Кількість годин |
Кількість годин на тиждень |
Форма підсумкового контролю |
Система оцінювання |
|||||
Всього |
Лекції |
Лабораторні |
Практичні |
Семінарські |
Самостійна робота |
||||||
1 |
І |
5 |
150 |
10 |
|
|
12 |
128 |
3 |
іспит |
100-бальна, ECTS, національна (4-бальна) |
Тип дисципліни – нормативна.
Викладач – Присяжнюк Юрій Петрович, доктор історичних наук, професор.
Мова вивчення – українська.
Форми організації освітнього процесу – лекції, семінарські заняття, самостійна робота, індивідуальні навчально-дослідні завдання (реферати, анотації), виконання кваліфікаційної (магістерської) роботи.
Заплановані результати навчання: У результаті вивчення дисципліни (з огляду на її хронологічні межі) студент повинен:
- знати основні етапи розвитку населення українських земель та європейського простору від найдавніших часів до початку ХХ ст.;
- розуміти хід історичного процесу в політичній, соціально-економічній, культурно-духовній сферах, його головні події і явища та їх хронологію, етапи та зміст українського та європейського державотворення в окреслений період;
- уявляти й аналізувати загальні закономірності історичного розвитку європейської цивілізації та схожості, типовості, й водночас самобутності цих явищ (процесів) на “українському ґрунті”;
- з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки подій і явищ української та європейської історії;
- визначати місце й роль тієї чи іншої видатної постаті на певному історичному етапі;
- прогнозувати і моделювати альтернативні варіанти розгортання історичних подій;
- професійно працювати з науковою літературою, картографічними, статистичними та іншими специфічними джерелами й матеріалами, мережею Інтернет.
Компетентності студента:
- вміння критично й творчо працювати з науковою літературою, писемними, картографічними, статистичними та іншими специфічними джерелами та матеріалами;
- здатність комплексного, зокрема й компаративного аналізу наукової літератури з історичної проблематики;
- спроможність встановлювати та аналізувати причини та наслідки найважливіших історичних подій і явищ, а також взаємозв’язок між ними;
- здатність прогнозувати й моделювати альтернативні варіанти розгортання історичних подій;
- здатність аргументовано доводити власну точку зору під час дискусії.
- вміння глибоко аналізувати різноманітні події, процеси і явища та робити відповідні власні судження і висновки;
- володіння елементарними навичками ведення науково-дослідної роботи;
- уміння застосовувати набуті знання для аналізу історичних явищ минулого та робити проекцію у сьогодення.
Змістові модулі (перелік тем):
Модуль 1. Середньовічна Україна в контексті
європейської суспільної еволюції
Тема 1. Русь-Україна і європейський світ (ІХ – перша третина ХІІ ст.)
Тема 2. Роздробленість Русі. Галицько-Волинська держава у європейському просторі
Тема 3. Русь-Україна і Європа в культурному полі
Тема 4. Україна у складі Великого князівства Литовського у період
кризи європейської феодальної системи
Модуль 2. Європеїзація українського суспільства
на початку раннього нового часу
Тема 5. Соціально-політичний розвиток України в контексті “європеїзації”
наприкінці XV – першій половині XVII ст.
Тема 6. Ренесанс, Реформація і Контрреформація на Україні
Модуль 3. Українська державність ранньомодерного часу
в європейському вимірі
Тема 7. Український 1648 рік: Хмельниччина очима європейців
Тема 8. Україна-Гетьманщина в системі європейських відносин
(друга половина ХVІІ – початок ХVІІІ ст.)
Тема 9. Європейський вимір України між “ранньомодерним занепадом” і “модерним відродженням” (перша половина ХVІІІ – початок ХІХ ст.)
Модуль 4. “Модерне відродження” України
Тема 10. Початки українського національного відродження та інтелектуальна думка Європи (перша половина – середина ХІХ ст.)
Тема 11. Модернізація України в контексті європейського впливу
(друга половина ХІХ ст.)
Тема 12. Габсбурзька альтернатива в перспективі
національного розвитку
Рекомендована література
Основна:
- Брехуненко В. Московська експансія і Переяславська рада 1654 року / В. Брехуненко. – К. [Б. в.], 2005. – 368 с. – Бібліогр.: с. 322–340.
- Винар Л-Р. Козацька Україна. Вибрані праці / Ред. В. Степанков; упоряд. А. Отаманенко. – К.–Л.–Нью-Йорк–Париж, 677 с.; іл. – Бібліогр.: с. 645–652.
- Вілсон Е. Українці: несподівана нація / Е. Вілсон; пер. з англ. – К.: К.І.С., 2004. – 552 с.
- Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ–ХХ ст. / Я. Грицак. – К.: Генеза, 1996. – 360 с.
- Гудь Б. Загибель Аркадії. Етносоціальні аспекти українсько-польських конфліктів ХІХ – першої половини ХХ ст. / Б. Гудь. – Львів: ПП “ІПП”, 2006. – 448 с. – Бібліогр.: с. 385–420.
- Зашкільняк Л.О., Крикун М.Г. Історія Польщі: Від найдавніших часів до наших днів / Л.О. Зашкільняк, М.Г. Крикун. – Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 752 с.; іл.. – Бібліогр.: с. 701–727.
- Історія європейської ментальности / За ред. П. Дінцельбахера; пер. з нім. В. Кам’янець. – Львів: Літопис, 2004. – 720 с. – Бібліогр.: с. 716.
- Костюк М.П. Німецькі колонії на Волині (ХІХ – початок ХХ ст.) / М.П. Костюк. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 384 с. – Бібліогр.: с. 257–310.
- Павленко Ю.В. Історія світової цивілізації: Соціокультурний розвиток людства: навчальний посібник. – Вид. 2-ге, стереотипне / Ю.В. Павленко; відп. ред. С. Кримський. – К.: Либідь, 2000. – 360 с.
- Світленко С.І. Світ модерної України кінця ХVІІІ – початку ХХ ст.: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: Герда, 2007. – 460 с.
- Цьолнер Е. Історія Австрії / Е. Цьолнер; пер. з нім. Р. Дубасевич на ін. – Львів: Літопис, 2001. – 712 с. – Бібліогр.: с. 575–668.
- Чухліб Т. Гетьмани Правобережної України в історії Центрально-Східної Європи (1663-1713) / Т. Чухліб. – К.: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2004. – 288 с.
- Шевченко Ф.П. Іван Франко про польсько-українські відносини та історію Польщі / Ф.П. Шевченко // І.Я. Франко як історик. – К.: АН УРСР, 1956. – С. 51–79.
- Яковенко Н.М. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України / Н.М. Яковенко. – 3-є вид., перероблене та розшир. – К.: Критика, 2006. – 584 с. – Бібліогр.: с. 531–537.
- Терещенко Ю. І. Україна і європейський світ: Нарис історії від утворення Старокиївської держави до кінця XVI ст.: Навч. посібник. – К.: Перун, 1996. – 496 с.
Допоміжна
- Моця О. П. Київська Русь і країни Європи: характерні риси східнослов'янської державності, рівні міжнародних відносин та напрями контактів // УІЖ. – 2007. – № 1. – С. 4 – 19.
- Головко О. Б. Галицька держава Ростиславичів в історії Центрально-Східної Європи (ІХ – ХІІІ ст.) // Україна в Центрально-Східній Європі (з найдавніших часів до кінця ХVIII ст.). – Вип.5. – К.: Ін-т історії України НАН України, 2005. – С.87-131.
- Яковенко Н. Здобутки і втрати Люблінської унії // Київська старовина. – 1993. – № 3. – С. 77 – 85.
- Шевченко В. Два берестейські собори: тріумф і трагедія // Людина і світ. – 2004. – № 4. – С.25 – 30.
- Тимошенко Л. Єзуїти і Берестейська унія // Київська старовина. – – № 4. – С. 43-56.
- Шевченко В. Русь-Україна: шлях від унії Ферраро-Флорентійської до Берестейської // Пам’ять століть. – 1996. – № 3. – С. 121 – 135.
- Тимошенко Л. Угода з Ватиканом чи Польщею? (До 400-річчя Берестейської унії) // Пам’ять століть. – 1996. – № 3. – С. 113 – 121
- Грачотті С. Українська культура XVІІ ст. і Європа // Україна XVІІ ст. між Заходом і Сходом Європи. – Київ-Венеція, 1996. – С. 1 – 34.
- Пахльовська О. Культура та ідеологія України у XVІІ ст. // Україна XVІІ ст. між Заходом і Сходом Європи. – Київ-Венеція, 1996. – С. 85 – 114.
- Дмитрієв М. Про деякі шляхи проникнення гуманістичної ідеології в українську культуру кінця XVІ – першої половини XVІІ ст. // Європейське відродження та українська література XІV – XVІІІ ст. – К., 1993. – С. 110 – 126.
- Кашуба М. В., Яртись А. В. Культурні традиції українського Ренесансу (XV – перша половина XVІІ ст.) // Лекції з історії світової та вітчизняної культури. – Львів, 2005. – С. 416 – 440.
- Русина О. В. Україна під татарами і Литвою // Україна крізь віки: В 15-ти т. – К.: Видавничий дім “Альтернативи”, 1998. – Т. 6. – 320 с.
- Гуревич А.Я. Историк конца ХХ века в поисках метода. Вступительные замечания / А.Я. Гуревич // Одиссей. Человек в истории. Ремесло историка на исходе ХХ века. – Москва: Coda, 1996. – С. 5–10.
- Яковенко Н.М. Парадокси інтерпретації минулого в українському ранньонаціональному міфові (на пам’ятках ХVІІ – початку ХVІІІ ст.) / Н.М. Яковенко // Генеза. Філософія. Історія. Політологія. – К.: Генеза, 1997. – С. 18–26.
- Historia – mentalność – tożsamość. Miejsce i rola historii oraz historyków w życiu narodu polskiego i ukraińskiego w XIX i XX wieku / Pod redakcją J. Pisulińskiej, P. Sierżęgi, L. Zaszkilniaka. – Pzeszów: Widawnicnwo uniwersytetu Pzeszówskiego, 2008. – 703 s.
- Rojas C. Die “Schule” der Annales. Gestern, heute, morgen / C. Rojas; аus dem Spanischen von R. Lohmann. – Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2004. – 233 s. – Bibliogr.: s. 208–233.