Студентські гуртки

На базі ННІ функціонують студентські наукові гуртки та групи за інтересами, в яких кожен студент може інтелектуально та творчо самореалізуватися. Детальніше на наступних сторінках:


"За лаштунками історії мистецтв"

З 2014/2015 рр. навчального року при кафедрі археології та спеціальних галузей історичної науки Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького діє студенський гурток «За лаштунками історії мистецтв». Куратором гуртка є доцент, кандидат історичних наук Захарченко М. В. Учасники гуртка – студенти ННІ історії і філософії, які цікавляться історією світової культури в цілому та культурою Європи зокрема. У рамках діяльності гуртка, окрім наукових засідань, студенти постійно працюють над різноманітними культурологічними презентаціями, відбуваються екскурсії художніми музеями Черкащини та України, відвідування Черкаського обласного українського музично-драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка. Всіляко підтримується ініціатива студентів стосовно тематики майбутніх засідань. У соціальній мережіhttp://vk.com/club78272893 студентами заснована спільнота, яка присвячена діяльності гуртка, в ній зокрема пропонується тематика засідань.

Тематика засідань – це ініціатива самих студентів. Для прикладу: «10 найдорожчих картин в історії мистецтва», «Заборонені кохання: особистості, долі, почуття», «Відомі жінки, за спинами яких стояли чоловіки», «Відомі чоловіки, за спинами яких стояли жінки», «Містика в історії живопису» та низка інших тем, обраних учасниками гуртка. Студенти готують низку цікавих доповідей та презентацій.

Протягом першого року діяльності гуртка учасниками були ініціативні та креативні студенти: Кузьменко Анастасія, Шарпінський Сергій, Дінова Вікторія, Коберник Михайло, Чоботарьова Вікторія, Мишко Ігор, Тарасенко Тетяна, Лялька Владислав, Войденко Юлія, Десятніков Максим, Ключник Богдана, Білобров Тарас, Сараєва Анна, Ігнатенко Олександр.

На більшості засідань присутні викладачі нашого інституту, які також готують цікаві доповіді або ж розповідають свої життєві історії в руслі теми у дружній атмосфері, смакуючи каву.

Одне з перших засідань гуртка відвідала заступник директора з наукової роботи доц. Іржавська А. П., яка була приємно вражена рівнем підготовки та надзвичайною зацікавленістю студентів питаннями історії світової культури: «Сьогодні, 15.10.2014 р., об 11.00 в ауд. 506 відбулося перше засідання культурологічного гуртка "За лаштунками історії мистецтв" (керівник доц. Захарченко М. В.). У затишній, дружній атмосфері та невимушеній обстановці студенти четвертого курсу обговорювали тему: "10 найдорожчих картин в історії мистецтва».

Засідання відбуваються раз на місяць.

 Інформація на кафедрі АНІСІД (504 к.)

ЗАПРОШУЮТЬСЯ ВСІ БАЖАЮЧІ!

 


Студентський науковий гурток кафедри історії України

З 1 вересня 2013 р. при кафедрі історії та етнології України Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького розпочав свою роботу студенський науковий гурток. Ідея створення гуртка належить профессору, доктору історичних наук О. О. Драч. Саме Оксана Олександрівна заохотила студентів до наукової роботи. Куратором гуртка є доцент, кандидат історичних наук Георгізов Г. М. У ході роботи було вирішено, що зі студенського колективу гурток будуть очолювати: студент 4 курсу Чупілка Ілля та студентка 2 курсу Шаматова Анастасія. Також був обраний секретар, який чітко фіксує протоколи засідань студенського наукового товариства – студентка 2 курсу Слободяник Тетяна. З 2014 р. до гуртка була залучена нова посада – художній редактор, тобто та людина, яка відповідає за оформлення брошур до засідань. Редактором було обрано студентку 2 курсу Пархоменко Юлію. За перше півріччя роботи гуртка було проведено 3 лекції з методології професора Драч О. О. та 2 студенські конференції. Перше засідання було присвячене методологічним аспектам і дискусія велася на тему: «Біографічний метод дослідження». Воно було проведене у жовтні 2013 р. В обговоренні взяли участь 8 доповідачів та опонентів. У листопаді гурток провів відкрите засідання, яке було присвячене «Голодомору в Україні 1932–1933 рр.». На засідання були запрошені викладачі інституту: доц. Іржавська А. П., проф. Фареній І. А., доц. Сухушина О. В., а також активну участь взяли куратори гуртка Драч О. О. та Георгізов Г. М. До обговорення питань  Були залучені студенти 2 та 4 курсу. Особливо яскраво окреслила проблематику засідання магістрантка Котиченко Анна.

Тематика засідань 2016/2017 н. р.

 

Тема: «Більшовицький переворот 1917 р. у Петрограді: міфи і реалії історії»

Дата проведення: 26 жовтня 2016 року (середа – 14. 30)

Питання до обговорення:

  1. Жовтневі події 1917 року в Росії, їх сутність, оцінка та вплив на розвиток політичних процесів у світі. (Поляруш Дмитро, 3-А)
  2. Більшовицький переворот 1917 р. у Петрограді: рефлексії і події в Україні. (Джулай Валентин, 3-А)
  3. Інтелігенція та революційні події в Росії 1917 р. (Виноградова Інна, 3-Б)
  4. Політика більшовицького уряду: гендерні аспекти (Шаматова Анастасія)
  5. Розстріл царської сім'ї: причини і наслідки. (Коваленко Анастасія, 3-А)

Тема: «Голодомор 1932-1933 р. як геноцид українського народу радянським режимом»

Дата проведення: 23 листопада 2016 року (середа – 14.30)

Питання до обговорення:

  1. Наукові дискусії щодо оцінки демографічних наслідків голодомору-геноциду. (Коваленко Анастасія, 3-А)
  2. Українська сільська інтелігенція в умовах голодомору. (Джулай Валентин, 3-А)
  3. Повсякденне буття українців в умовах голодомору 1932-1933 р.: стратегії виживання. (Виноградова Інна, 3-Б)
  4. Голодне дитинство 1932-1933 р.: прихована правда.(Поляруш Дмитро, 3-А)

 

Тема:  «Жінка в національній і світовій історії»

Дата проведення: 29 березня 2017 року (середа – 14.30)

Питання до обговорення:

  1. Соціальна місія жінки доби античності. Повсякденне життя римлянки (Виноградова Інна, 3-Б)
  2. Жінка доби Середньовіччя: компаративний аналіз становища та ролі в західноєвропейській і русько-українській традиції (Поляруш Дмитро, 3-А)
  3. Жінка в суспільному житті України за козацької доби (Бондарчук Ярослав, 3-А)
  4. Приватне життя жінки ранньомодерного і модерного часу: наречена, дружина, мати (Богатиренко Олег, 3-А)
  5. Видатні представниці української і світової історії: соціальна біографія (Джулай Валентин, 3-А)
  6. Жінка в Другій світовій війні (Коваленко Анастасія, 3-А)
  7. Жіноча постать в історії (Брижатова Таня, 2-А)

Тема:  «Освітній простір сучасної цивілізації: організаційні засади, суб’єкти та методики навчання»

Дата проведення: 25 травня 2017 року (четвер – 13.00)

Питання до обговорення:

  1. Шкільна система сучасної Фінляндії: принципи навчання і результативність освіти. (Коваленко Анастасія, 3-А)
  2. Освіта Канади: традицій і новації. (Брижатова Таня, 2-А)
  3. Освіта провідних європейських держав (Британія, Франція і ФРН): типи ВНЗ і їхня доступність, становище студентства. (Джулай Валентин, Поляруш Дмитро; 3-А)
  4. Американська освітня модель: засади організації і контроль якості освіти. (Виноградова Інна, 3-Б).

 


Студентська науково-проблемна група "Актуальні питання історії світових війн"

З 2011–2012 навчального року при кафедрі всесвітньої історії та міжнародних відносин ЧНУ ім. Б. Хмельницького працює студентська науково-проблемна група «Актуальні питання історії світових війн». Керівник групи доцент кафедри О. І. Овчаренко. До участі в роботі групи були залучені як студенти, котрі працювали над тематикою кваліфікаційних і дипломних робіт з історії світових війн, так і ті студенти, які виявили до цього певний інтерес. Ряд студентів, учасників наукової проблемної групи, публікували наукові статті в збірнику матеріалів всеукраїнської наукової конференції молодих вчених «Родзинка».

Керівник проекту доцент О. І. Овчаренко виступав з лекціями на теми: «Підготовка вступної частини наукової роботи», «Визначення і аналіз основних проблем наукової теми», «Технічне оформлення наукової роботи». У роботі групи брали участь викладачі інших кафедр. Доцент кафедри археології та спеціальних галузей історичної науки О. В. Сухушина виступала в різні роки з такими доповідями: «Відбір документів та літератури до теми наукового дослідження», «Підготовка висновків наукового дослідження», «Методика аналізу історіографії і джерельної бази наукової проблеми». Як правило, напередодні наукової конференції молодих вчених «Родзинка» на засіданнях групи обговорюються теми доповідей учасників проблемної групи, а наприкінці навчального року керівником групи підводяться підсумки її роботи.

Значна частина доповідей студентів присвячені особливостям вступу і участі в Першій світовій війні країн Європи, Азії і Америки: «Боснійська криза 1908–1909 рр. і її наслідки», «Перша Балканська війна 1912–1913 рр. і її вплив на міжнародні відносини», «Друга Балканська війни 1913 рр. і її вплив на міжнародні відносини на Балканах», «Румунія в міжнародних відносинах 1914–1916 рр.», «Вихід із війни союзників Німеччини (Болгарії, Туреччини, Австро-Угорщини)», «Дипломатичні маневри Німеччини і Комп’єнське перемир’я», «Зовнішня політика США: від нейтралітету до вступу в Першу світову війну (1914–1917 рр.)», «Османська імперія в політиці великих держав (1907–1914 рр.)» та інші.


Міждисциплінарна соціогуманітарна лабораторія

 

Метою діяльності  Міждисциплінарної соціогуманітарної лабораторії є:

  • Розвинути міждисциплінарну основу вивчення сучасної візуальної культури.
  • Створити умови для інтеграції сучасних арт-практик та наукових дисциплін, що дозволить оволодіти навичками опису та аналізу візуальних образів, отримати інструментарій для використання візуального матеріалу в інтердисциплінарних дослідженнях та для проведення соціального експерименту.
  • Забезпечити формування розширених можливостей естетичного сприймання та візуального мислення.
  • Дослідити засоби поглиблення історизму візуального мислення, відчуття зв᾿язку поколінь, спадковості традицій у часі.

Проекти дають можливість адаптувати нові знання до динамічних змін сучасної культури, працювати в індустрії творчості в умовах нової парадигми споживання і виробництва, включають нові сфери – моду, телебачення, дизайн, медіа-мистецтва, урбаністичні простори, створюють проблемне поле для інтерпретації візуальних артефактів і концепцій візуального. Основними активами стають бренд, імідж, стиль, соціальне проектування.

Програма побудована на взаємній детермінації

матеріалів навчальних курсів «Естетосфера візуальної культури», «Філософія культури», «Філософія психоаналізу», «Естетична культура особи та шляхи її формування», «Етика», «Естетика», «Історія та теорія зарубіжної культури», «Історія української культури»

та лабораторій з соціально-орієнтованих практик «Мистецтво та естетичне сприймання», «Черкащина: відома і невідома історія», «Кіноклуб Центру гендерних досліджень і комунікацій», «Гендерні відносини: архетип, стереотип, ідентичність», «Філософія художньої творчості як школа візуальної герменевтики: творчі зустрічі, інтерв᾿ю, персональні виставки».

У рамках напряму проводяться конференції, наукові семінари, самоосвітні заходи, виставкові та соціально-орієнтовані проекти, тренінгові заходи.

На основі спільних проектів з Черкаським обласним художнім музеєм студентами було організовано та проведено соціально-орієнтовані молодіжні заходи «Картонна коробка-1» (2012), «Грані часу» (2013), «Бабусина скриня» (2014), «Україна моїми очима» (2014), «Антилюдина або «Картонна коробка -2» (2015), «Я-традиція» (2016); «Залежність» (2017); в простір університету впроваджуються виставкові проекти «Жіноча суб᾿єктивність» (Т.Сосуліна), «Філософія любові» (Є.Васильченко); проводяться творчі зустрічі з художниками М.Гладьком, В.Цимбалом, О.Шепеньковим, М.Дзвоником та ін.

Участь у проектах дає можливість формувати та вдосконалювати проектне мислення, формулювати смисли культури візуальними засобами, створювати умови для соціального експерименту.

Результати є можливість висвітлити на сторінках  Музейного альманаху (1-7 випуск) та Матеріалах Всеукраїнської конференції з візуальної культури, яка традиційно проводиться раз на два роки у спільному форматі з фестивалем графічного дизайну та сучасного мистецтва. Конференції присвячено актуальним проблемам сучасної візуалогії, її філософським, психологічним, мистецтвознавчим аспектам; спрямовано на формування візуальної грамотності, компетентності та проектного мислення.

«Візуальність в умовах соціокультурних трансформацій» (2009)

«Візуальність у контексті культурних практик» (2011)

«Візуальність в українській культурі: статус, динаміка, контексти» (2013)

«Екологія візуальності: стратегії, концепти, проекти» (2015)

«Музей як візуальний текст культури» (2017)

Участь у програмі дає можливість здобути навички для роботи як в практичній сфері культури (креативний менеджмент, арт-куратор, керівник соціально-орієнтованого проекту, спеціаліст з питань культурної політики) так і в галузі вивчення теоретичних аспектів розвитку візуальної культури та семіотичних форм її існування.

Теми, які замовляються для обговорення можуть також відображати культурні пріоритети країн прийому (студенти з яких навчаються в нашому вузі).

Програма забезпечується кафедрою філософії та релігієзнавства ЧНУ ім. Б. Хмельницького

Модератори Міждисциплінарної соціогуманітарної лабораторії:

к. філос. н., доцент кафедри філософії та релігієзнавства О. А. Пушонкова

к. і. н., доцент кафедри археології та спеціальних галузей історичнорї науки М. В. Захарченко